درباره ی کتابِ : جنس ضعیف | The Useless Sex

اسم کتابی که توی این پست می‌خوام معرفی کنم «جنس ضعیف» یا به انگلیسی «The Useless Sex» هست و اسم پست هم یکی از جملات همین کتابه. شاید با شنیدن اسم کتاب محتوای کتاب رو حدس بزنید، یه کتاب انتقادی یا شاید هم روانشناسی درمورد زنان و اینکه بهشون چه ظلم هایی میشه و ... اما این کتاب دقیقا در این مورد نیست. میشه گفت یه ربط هایی به این موضوع داره، ولی اصلا انتقادی یا روانشناسی نیست، بلکه یک سفر‌نامه‌‌س که نوشته ی خانم اوریانا فالاچیه، حالا اوریانا فالاچی کیه؟ در ادامه باهاش آشنا می‌شیم.

اوریانا فالاچی، زاده ی ۲۹ ژوئن ۱۹۲۹ و درگذشته ی ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۶، روزنامه نگار، نویسنده و مصاحبه گر سیاسی برجسته ی ایتالیایی بود که در شهر فلورانس متولد شد و در سن ۷۷ سالگی در همان شهر درگذشت.

اوریانا در جنگ جهانی دوم به عنوان یک چریک ضد فاشیسم فعالیت می‌کرد.جدای از این اگر بخوایم به علل مشهور شدنش بپردازیم باید به مجموعه مصاحبه هاش با به قول خودش «تاریخ» یا اگر بخوام شفاف تر بگم شخصیت های مهم و مشهور سیاسی مثل «محمد رضا پهلوی» ، «روح الله خمینی» ، «یاسر عرفات» ، «ذوالفقار علی بوتو» ، «هنری کیسینجر» و ... اشاره کنم. لازم به ذکره که اوریانا این مصاحبه ها رو توی یک کتاب به اسم «مصاحبه با تاریخ» گردآوری کرده و یکی از عوامل مشهور شدنش هم همین کتاب بوده. اوریانا دیدگاه ویژه‌ای به زندگی داشته : نه خدا را قبول داشته و نه خلقت تصادفی جهان و نه هیچ تئوری دیگه‌ای از لائیک ها و دانشمندان دیگه‌ی دین گریز (پ.ن : من عقایدش رو قبول ندارم ولی واقعا ویژه‌ن).

برگردیم به کتاب، داستانِ نوشتن این کتاب از تابستونی شروع می‌شه که مدیر روزنامه‌ای که فالاچی در آن مشغول به کار بوده، از اون می‌پرسه که: «حاضری یک سفر به دور دنیا بروی و از چند کشور شرقی درباره‌ی وضعیت زنان‌شان گزارش تهیه کنی؟» اون هم که به سفر به مکان های دور و پرحاشیه علاقه‌مند بود، موافقت کرد و زمستون همون سال سفر دور و درازش رو از پاکستان آغاز کرد.

فالاچی توی کتابِ جنس ضعیف به صورت تقریبا بی‌طرفانه وضعیت زنای دنیا و مشکلات و دست‌آورد هاشون رو شرح می‌ده. اوریانا از پاکستان به هند، اندونزی، هنگ کنگ، ژاپن و هاوایی می‌ره و آخر کتاب هم روی آمریکا تمرکز می‌کنه.اون در تموم این کشور ها دنبال جواب این سواله که «این زنان در این کشور ها چه جایگاه و نقشی دارند؟» همون‌طور هم که گفتم برخلاف اسم کتاب که باعث میشه فکر کنید درمورد فمینیسم صحبت میکنه، در واقع فقط وضعیت زن هایی رو شرح می‌ده که جنس دوم جامعه‌شون هستن. ‌‌‌‌‌‌‌

نظر خودم : خب ، میتونم بگم کتاب رو دوست داشتم ، ولی یکی از مشکلاتی که داشت این بود که واقعا در آخر کتاب نویسنده نتیجه ی قابل توجه‌ای نمی‌گیره و در آخر شما به این نتیجه می‌رسید که اوریانا بیهوده سفر کرده. یه انتقاد دیگه هم که بهش دارم اینه که زن های چادری رو اینطوری توصیف می‌کنه : «اونها خودشون رو درون چادر زندانی کردن» ، من چادری نیستم ولی طبیعتاً هر کسی که نوع پوششی رو انتخاب کرده، دلیلی داشته، و اگر توش راحت نبود و فکر میکرد زندانیه طبیعتاً انتخابش نمی‌کرد، ولی کلیت کتاب خیلی جالبه، مثلا شما در طی کتاب با «عروسی های پاکستانی» ، «گیشا ها» ، «مادر سالار ها» و «انقلاب زنان هند» آشنا می‌شید البته این کتاب برای ۶۰ سال پیشه و طبیعتاً اطلاعاتش الان خیلی آپدیت شده‌س ، ولی در کل خیلی خیلی جالبه.

بخش هایی از کتاب

خب، من براتون ۳ بخش از این کتاب رو انتخاب کردم و خیلی خوشحال میشم که نظرتون رو درمورد این سه تا پاراگراف بدونم :`) -نظر خودم رو هم پایینش می‌نویسم-

راستش رو بخواید، من تا حدودی با این عقیده موافقم، زیر این پارگراف هم نوشته بود که «من و همسرم رفته رفته عاشق هم شدیم». به نظر من عشق قبل از ازدواج می‌تونه تو انتخاب مشکل ایجاد کنه، در ۸۰ درصد مواقع عشق قبل از ازدواج پایدار نیست و اگر فرد بر پایه ی عشق کسی رو انتخاب کرده باشه وقتی باهاش وارد زندگی میشه متوجه کم و کاستی هاش میشه و تو ذوقش می‌خوره.

نظر شما چیه؟

نه اینکه کاملا قبولش داشته باشم، ولی یه بخش هاییش هم درسته، زن و مرد تفاوت هایی دارن، به همین خاطره که خدا زن رو جدا آفریده مرد رو هم جدا. این تفاوت توی شخصیتشون یا جایگاه اجتماعیشون نیست، توی جسمشونه. و خب به نظرم دنیا نباید به سمتی بره که زن و مرد تفاوت های جسمانیشون رو فراموش کنن. ولی یه بخشیش رو هم قبول ندارم، این اتفاقاتی که ازشون اسم برده واقعا تاثیر گذاره! چه بسا دنیا رو ما زن ها به دست بگیریم و ارتقاش هم بدیم! -در کل به نظر من نه زن سالاری خوبه نه مرد سالاری، عقل سالاری بهترین انتخابه!-

نظر شما چیه؟

نظری در این باره ندارم. به نظرم استقلال و پیشرفت زن ها براشون خیلی خوبه ولی شاید هم از طرفی به احساساتشون لطمه بزنه. ولی کسی که با استفاده نکردن از احساسات مشکلی نداره خیلی می‌تونه تو این راه پیشرفت کنه.

نظر شما چیه؟


چگونه کتاب رو تهیه کنیم :

نسخه‌ی پی‌دی‌اف (رایگان) | سایت فیدیبو (کتاب الکترونیکی) | نسخه ی کاغذی (ایران کتاب)


خیلی ممنون از اینکه نقد من رو خوندین 3>